Krimpscenario Schiphol Naar een nuttige 'HUB' met ruimte voor de thuismarkt

3 november, 2022 - Uitgeest
Foto: Anita Webbe
Foto: Anita Webbe

Zeker nu rond Rotterdam Airport al politiek (lokaal) plannen worden gesmeed om op z'n minst te saneren en daar wellicht een fraai en duurzaam stadspark aan te leggen, wordt de noodzaak om via een krimpscenario naar een 'Nuttige HUB Schiphol' - met ruimte voor de thuismarkt - te streven alleen maar groter. En binnen dat model krijgt de discussie over o.a. nachtvluchten een heel andere lading. Er komen oplossingen in beeld die de woon- en leefomgeving ten goede zullen komen.
De recente noodkreet van de burgemeester van Zaanstad is daarom heel terecht. Maar helaas blijven tientallen verantwoordelijke bestuurders in de nieuwe 'NOVEX-regio Schiphol' - ter grootte van maar liefst 4 Provincies(!) – een funeste struisvogelpolitiek volgen. Zij omarmen de doctrine van o.a. de ministers De Jonge en Harbers die leidt tot een door de Schiphol Groep nagestreefde 'Holland Metropool'. Daarmee werken ze, wellicht ongewild, mee aan een rampscenario voor hun regio's:

'Next-Gen' hoogfrequent vliegsysteem en geconcentreerde vliegpaden

Bij renovaties aan het banenstelsel van Schiphol is zonder veel ruchtbaarheid een nieuw 'Next-Gen' hoogfrequent vliegsysteem aangebracht. Daarnaast is er het 'Project luchtruimherziening' dat een nieuwe fase ingaat na het negeren van 2100(!) ingediende zienswijzen. Het straks hyper-preferent verklaren van de Polder- en Kaagbaan en de introductie van geconcentreerde vliegpaden dreigt te leiden tot een rampscenario voor omwonenden van de aangepaste banen.
Door het ontbreken van wettelijke bescherming tegen vlieghinder dreigt 'Next-Gen' zo desastreus uit te pakken. Dit heeft te maken met de manier waarop het geluidsstelsel destijds bewust werd ingericht met geluidswaarden die helaas een bijna onbeperkt aantal vliegbewegingen mogelijk maken.

Voor de bewoners van Uitgeest, dat deel uitmaakt van de BUCH-regio, is het niet te hopen dat de geschetste struisvogelpolitiek en het omarmen van Schiphols 'Holland Metropool' wordt voortgezet. En is het afwachten of het nieuwe College en de Raad zo verstandig zullen zijn om het geschetste alternatief van een 'Nuttige HUB' met ruimte voor de thuismarkt te omarmen.

Kennisnetwerk Impact,
J. de Jong