Uitgeest en beperking overlast Schiphol

16 september, 2019 - Uitgeest

Stichting B.O.B. maakt deel uit van het netwerk van tientallen bewonersorganisaties binnen het Landelijk Burger Beraad Luchtvaart (L.B.B.L). Samen met andere belanghebbenden maakt het L.B.B.L. bestuur zich sterk voor een sanering rond Schiphol. En het terugdringen van geluidsoverlast, onveiligheid en de aantasting van gezondheid, leefomgeving en klimaat.

 

Schiphol (foto: Anita Webbe)
Schiphol (foto: Anita Webbe)

Positie van Uitgeest anno 2019
Stichting B.O.B. waarschuwt voor enige recente ontwikkelingen:

1. Niet alleen worden steeds grotere toestellen ingezet om volumegroei te realiseren, ook ligt het in de bedoeling om via nieuwe software voor de L.V.L.N. verkeersleiding nog dichter opeen te gaan vliegen!

2. Verschuivingen in het mobiliteitsbeleid van weg(vracht)verkeer naar water en van kortere vluchten naar hsl spoor hebben prioriteit. En in Noord- en Zuidvleugel zijn - gezien de bouwambitie! - extra investeringen in infra onontkoombaar. Toch slurpt Schiphol steeds een groot deel van de beschikbare middelen voor infra op. Bij de genoemde sanering van de luchthaven kunnen middelen worden overgeheveld, te beginnen met bestaande reserveringen voor een extra Kaagbaan. Voor Uitgeest zou aldus een aanpak van de A 9 - denk aan het plan ondertunneling A 9! - in beeld kunnen komen.

3. Volgens adviesbureau C.E. Delft is de werkelijke CO2 uitstoot bij de Kon. Schiphol Groep liefst 400 x groter dan officieel opgegeven. Het aandeel van het goedkoopste, belastingvrije (kerosine-) tankstation op Schiphol is gemakshalve weggelaten! Zo dreigt de burger eenzijdig op te draaien voor de klimaattransitie die in gang is gezet. (bron: Marcel van Lieshout / De Volkskrant).

Stichting B.O.B. zal deze ontwikkelingen aankaarten bij het College van B&W van Uitgeest en aandacht vragen voor de rol van zowel de Provincie N.H. als de - door de burgemeester van Amsterdam geleide - Metropool Regio Amsterdam (M.R.A.).