Reactie op schetsontwerp 'KOOG van de toekomst' dd. 29 januari 2019

30 januari, 2019 - Nieuws

* Ingezonden *

Op dinsdagavond 29 januari werd de raadsinformatie avond druk bezocht door alle raadsleden behalve Mike Zuurbier VVD, de wethouders, vele ambtenaren en de adviseur. Ook was de publieke aandacht groot en niet al te kritisch. Breekpunten zijn ook door mij genoemd in mijn notitie, behalve dit: begrote kosten van dit ruwe voorlopige schets: 17 miljoen. Beschikbaar budget 8 miljoen... Dus vele plannen kunnen niet gerealiseerd worden. Van dit bedrag gaat veel de grond in (rioolwerkzaamheden). Bovendien is De Koog al een autoluwe woonwijk waar 30 km per uur gereden mag worden, dus eigenlijk zijn deze plannen overbodig. Daarbij gebeuren de ongelukken voornamelijk op en door de Geesterweg en niet in de smallere straten.

Er wordt desondanks doorgewerkt met inbreng van de burgers. Kost veel energie en ja, er is participatie met welk doel? Veel geschreeuw weinig wol!
 
Lees onder de foto ook het voorafgaande pleidooi van de schrijver en Koogbewoner...
Raadsinformatie avond druk bezocht (foto: Marianne Jonker)
Raadsinformatie avond druk bezocht (foto: Marianne Jonker)

Wat ging eraan vooraf?
Reactie op de voorstellen van bureau SWECO: 

De Koog als zelfstandig project toekomstvisie is moeilijk goed op te lossen zonder dat dit geïntegreerd wordt met de toekomstplannen van het centrumgebied en de omgeving. Al decennia lang is er in ons dorp gestudeerd op het probleem verkeerscirculatie en empirisch kunnen we nu stellen met een mager resultaat.

 

De tijdgeest noopt ons wederom hieraan te sleutelen. De groei van het autopark beïnvloedt onze leefomgeving.

Door veel groen in te plannen los je maar een deel van het probleem op.

Bij bestudering van deze schetsen vielen ons een aantal zaken op. Mede door de kleinschaligheid is de huidige situatie niet goed in beeld gebracht.

 

- Enkele locaties (scholen) krijgen op korte termijn een andere bestemming.

- Op de tekening zijn bepaalde plekken geheel blanco gelaten, terwijl bij de Safari daar wel degelijk bij stil werd gestaan.

- Autoluw is het wapen van uw adviseur, een prima gedachte zo op het eerste gezicht maar niet echt realistisch. Immers de      mens wil maximale mobiliteit en liefst zijn auto kunnen bereiken om de hoek.

 

Als we de plannen goed bestuderen zien we veel parkeerhavens gereserveerd, waarschijnlijk is er rekening gehouden met loopafstanden en aantallen. Echter SWECO verlegt het probleem naar andere straten, die evenwijdig lopen met de Kooglaan en de dwarsstaten. Deze straten zijn nu al te smal of net breed genoeg om elkaar te kunnen passeren. De dwarsstraten zijn eigenlijk ongeschikt om auto’s te laten parkeren aan één zijde, laat staan aan beide kanten. In een gedetailleerdere tekening willen we wel eens zien hoe u de grotere auto’s denkt te laten manoeuvreren vooral in het bochtenwerk. We zien geen reductie van verkeer in de Kooglaan of je nu rijdt in een langgerekte rijbaan of gedwongen wordt tot slalommen. De chauffeur kiest gewoonweg de kortst mogelijke rijafstand en zo niet, dan ontstaan er extra drukke vervoersstromen in de eerder genoemde parallelwegen. De Benesserlaan en de Vrijburglaan zullen rijbanen worden zonder obstakels. 

Als er tenminste geen auto’s alsnog geparkeerd worden. Dit zullen de huidige bewoners als onaangenaam ervaren.

 

Er worden een tweetal corridors geschetst voor de Vrijburglaan, een in de verlenging tussen huizen door uitkomend op de Melistokelaan, deze is nauwelijks een weg te noemen en is vooral bedoeld voor de bereikbaarheid naar de garages en fiets – en wandelverkeer. Er ontstaat dan een driesprong en o.i. zal deze straat net zo druk blijven, mede door de grotere parkeerplek voor de Jumbo. En expeditie logistiek worden deze verlaadwerkzaamheden nog steeds gedwongen door de smalle straten in de omgeving te manoeuvreren.

De andere corridor in connectie met het drukke verkeersplein bij de oversteek naar de ijsbaan blijft gevaarlijk bij gelijke kruisingen. Hier zou dan veilig fietsverkeer moeten rijden en wandelaars lopen?

Ook de aansluitingen bij het begin van de Kooglaan richting sportpark blijft onverminderd druk, vooral bij evenementen en in het weekeinde.

Om veiligheid en verkeersluwte te creëren zal eerst een oplossing gezocht moeten worden voor de reductie van verkeersaanbod. De hoofdroute die in ons dorp de scheiding vormt tussen het centrum en de Koog zal veiliger en minder toegankelijk gemaakt moeten worden. Nu nog is het een sluiproute als de A9 weer eens is dichtgeslibd.

Door: Stichting BOB en Koogbewoner Frank du Long