Publiek belang wijkt via Metropoolregio 2.0 voor Economisch belang

27 april, 2021 - Regio

"Met nu nog een ongekend rustige leefomgeving blijft het toch van belang te waarschuwen voor toekomstige ontwikkelingen", aldus Kennisnetwerk IMPACT.

 

Foto: Anita Webbe
Foto: Anita Webbe

Het Metropoolvirus - via een strategische operatie 'EU-Deltametropool' verspreid - doordrenkt anno 2021 ons Openbaar bestuur. Daarbij wordt heel slim economie aan leefomgeving gekoppeld in de coalitie akkoorden. En eind april dragen alle 32 MRA gemeenten - inclusief Uitgeest - de nodige macht over aan de nieuwe Metropoolregio Amsterdam 2.0 op de Zuid As. Noord Holland Noord wordt permanent bewerkt om deze trend te volgen.

Men beschouwt in de stukken de luchthaven Schiphol als het HART van de 'EU-Deltametropool' in wording en de As Schiphol/ TATA STEEL(!) wordt als economische motor gezien. 

Beleid wordt vooral vanuit een 'Amsterdamse Economische Raad' en apart 'Economisch forum Holland boven Amsterdam' vastgesteld en omschreven. En daarna als 'voorgebakken broodjes' overal alle Deelregio's en Raden geserveerd. Apart MRA beleid - zoals bijvoorbeeld rond windmolens - neemt een steeds belangrijker plaats in, naast de energietransitie zullen woningbouw, onderwijs en zorgexploitatie snel volgen.

Uiteindelijk vervult de Provincie nog een bescheiden, faciliterende rol bij het doordrukken van economische belangen en afknijpen van de leefomgeving, zoals in de IJmond/ Kennemerland deze week weer pijnlijk duidelijk werd uit RIVM-onderzoek. Het wordt allemaal als zoete koek geconsumeerd.

In onze regio Alkmaar/Kennemerland wordt dit rampscenario compleet want de politiek dreigt zowel de MRA 2.0 als de Polderbaan 2.0 met NextGen hoogfrequent vliegsysteem - puur MRA beleid! - te gaan omarmen.

Donderdagavond 22 april neemt politiek Uitgeest een besluit over deze dubieuze machtsoverdracht naar de Metropoolregio 2.0.

Namens Kennisnetwerk IMPACT
J. de Jong