NextGen - aanslag op de volksgezondheid!

17 februari, 2021 - Regio

Langzaam maar zeker gloort er hoop op een toekomstige sanering van Schiphol. Dat is namelijk hard nodig. Maar ook in het hier en nu moet een zet in de goede richting worden gegeven. Gedeputeerde Jeroen Olthof (PvdA) van Noord-Holland doet dat.

 

Meer vliegtuigen in minder tijd de lucht in? (foto: Anita Webbe)
Meer vliegtuigen in minder tijd de lucht in? (foto: Anita Webbe)

Hij geeft samen met de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) een duidelijk signaal af. In de BRS zijn 56 gemeenten en vier provincies rond Schiphol verenigd - liefst 8,4 miljoen burgers van ons land worden hierin vertegenwoordigd.

Zij spreken zich uit tegen de vaste vliegroutes die Schiphol zo graag wil implementeren, voor de buitenwereld als onderdeel van de hinderbeperkende maatregelen. Insiders weten beter: de aangekondigde luchtruimherziening van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen is slechts bedoeld de capaciteit van het luchtruim te vergroten. Lees: meer vliegtuigen in minder tijd door onze luchten jagen.

Wat Olthof en BRS nog niet hebben aangekaart is minstens zo belangrijk. Op dit moment is Schiphol druk bezig het - uit de Verenigde Staten ingevoerde - vliegsysteem NextGen te implementeren op de Kaag- en Polderbanen. Dat systeem maakt hoogfrequent vliegen de norm.

Bewoners onder de aanvliegroutes kunnen dan urenlang iedere 70 seconden toestellen boven hun huizen verwelkomen. Maar uit internationaal wetenschappelijk onderzoek blijkt deze techniek zeer nadelig uit te pakken voor de gezondheid van bewoners.

Als de luchtverkeersleiding wordt toegestaan dit systeem in gebruik te nemen, komt dit bovenop de recentelijk nog door de GGD's vastgestelde, negatieve effecten van het intensieve vliegverkeer op de volksgezondheid.

De regering staat invoering al oogluikend toe, want Schiphol is de systemen al aan het installeren terwijl de besluitvorming nog maar net op gang is gekomen. En daarmee dus hopeloos achterloopt op de feitelijke situatie. Dat is volstrekt onverantwoord en onzorgvuldig.

Bij een goed functionerend bestuur en kordate omgevingsdiensten zou al opschorting van deze werkzaamheden zijn afgedwongen, bij voorbeeld via een gang naar de rechter. Dat is tot op heden helaas niet gebeurd.

Het 'schiphollen' lijkt langzamerhand de norm te worden in ons land. Mar dat mag voor de regionale en lokale politiek nooit een reden zijn om oppositie tegen dit mensonterende NextGen-vliegsysteem achterwege te laten.

Kennisnetwerk Impact / februari 2021